בעידן הנוכחי, חדשנות ארגונית היא חלק בלתי נפרד מהצלחה של כל עסק. חברה מצליחה אף פעם לא קופאת על השמרים, מה שאומר שהעובדים צריכים להיות מונעים לעשייה וליצירתיות פחות או יותר כל הזמן. בתיאוריה – נשמע מעולה! בפרקטיקה – עשוי להיות קצת יותר מאתגר. אז איך בכל זאת אפשר לעודד יצירתיות בקרב העובדים? קבלו 8 טיפים:
זכרו: הכל מתחיל בתרבות הארגונית
לא מספיק להגדיר שהארגון שואף לחדשנות – חובה שתהיה מונהגת בו תרבות ארגונית בהתאם. חדשנות ארגונית מוכרחה להיות חלק מה-DNA והחזון של הארגון, ולבוא לידי ביטוי גם אסטרטגית, בשטח. זה אומר, בין היתר, שעל המנהלים ליצור ולעודד סביבת עבודה שתיתן לעובדים מוטיבציה לחשוב בגדול ולהוליד רעיונות יצירתיים, עם מינימום דאגות מענייני בירוקרטיה ומקסימום תחושה שהשמיים הם הגבול.
הגדירו יעדים בבירור
איך אמר הנרי קיסינג'ר? "אם אתה לא יודע לאן אתה הולך, כל דרך תוביל אותך לשום מקום". לשאוף תיאורטית לכדי חדשנות ארגונית זה נחמד, אבל כדי שמשהו באמת יקרה – חובה שהמטרות שעל הפרק יהיו מוגדרות וברורות; אילו בעיות ואתגרים מחייבים התייחסות? מהם צרכי הלקוח? מה בעצם דורש חדשנות? בחנו את המצב הנוכחי והגדירו לעובדים מהם היעדים הרלוונטיים לשינוי.
עודדו עבודת צוות
בריינסטורמינג, זה כל הסיפור! וממש לא חובה לארגן לשם כך צוות ייעודי.רעיונות משובחים יכולים להגיע מחיבורים לא צפויים, ולפעמים כל מה שצריך זה גמישות קלה במסגרת (עם מינימום שינוי ארגוני) שתאפשר לסיעור המוחות לצאת לדרך. אם התקציב מאפשר, מומלץ להקים פלטפורמה ייעודית שתהיה נוחה להחלפת פינג-פונגים של רעיונות בין העובדים.
חדשנות ארגונית - שלבו תוכניות תמריצים
לתמריצים (בעיקר מהסוג הלא-כספי) יש פוטנציאל מטורף להגביר את המוטיבציה של העובדים, להעצים את תחושת החיבור שלהם לארגון ולהגדיל את שיעור השימור לאורך זמן. הקפידו לעודד שיתוף רעיונות חדשניים באמצעות תוכניות תמריצים סדורות שכולם יכולים לקחת בהן חלק. כאמור – אין לדעת מהיכן יגיע הרעיון הגדול הבא 😍
תנו חיזוקים חיוביים
כולם אוהבים להרגיש שההשקעה שלהם מוערכת, וכשזה יכול להשפיע על הארגון כולו – זה לגמרי מצדיק אזכור (ואף חגיגה!). הקפידו להרים לעובדים שהצליחו להפתיע עם רעיונות חדשניים – הן באחד על אחד, והן בפני חברי ההנהלה ושאר הצוות במשרד. הכי בוסט של מוטיבציה שיש! ואם כבר, נזכיר שאין כמו לקבל פידבק חיובי בשילוב מתנה מותאמת אישית 🎁
אל תשכחו: ידע זה כוח!
כדי שיוכלו להביא רעיונות חדשניים, על העובדים להיות בקיאים בכל מה שקורה בתחום ההתמחות שלהם and then some. מצד הארגון, חשוב לעודד את העובדים להישאר מעודכנים, ולתת להם הזדמנויות לרכוש מיומנויות רלוונטיות ע"י השתתפות בתוכניות לימוד, כנסים וסדנאות.
ככל שארגז הכלים עמוס יותר (בקטע טוב, כן?), כך יהיו להם יותר הזדמנויות לתרום לחדשנות הארגונית של החברה. לא בטוחים מה יכול לתרום להם? פשוט תשאלו 🙂 מה שמוביל אותנו, במעבר חלק כמשי, לטיפ ה-7.
שמרו על ערוץ תקשורת פתוח
חדשנות זה דבר נהדר מבחינה ארגונית, אבל עבור חלק מהעובדים היא עלולה להיתפס כמאיימת מעט. מצב של חוסר וודאות ושליליות יכולים להוביל לסגירוּת מחשבתית ולפגיעה במוטיבציה, לכן חשוב להקפיד לשתף את העובדים באופן שקוף בכל מה שחשוב – מהחזון והמטרות ועד להשפעות החיוביות שחדשנות יכולה להביא איתה.
חבקו גם את הכשלונות
חדשנות ארגונית ולקיחת סיכונים הולכים יד ביד. כשהעובדים מרגישים שיש להם גב גם במורדות (ולא רק בעליות), הם פחות חוששים לחשוב (שלא לומר לעוף) מחוץ לקופסה.
זכרו עד כמה זה חשוב לחגוג גם את הכשלונות, ולבחון מה ניתן ללמוד מכל תוצאה באשר היא.