top of page

רווחת העובדים בארגון: לשפר את האושר הארגוני

המונח רווחת העובדים הפך בשנים האחרונות למרכיב מרכזי בתרבות הארגונית של עסקים רבים. הסיבה לכך פשוטה: כל חברה שרוצה למקסם את הרווחים שלה חייבת קודם כל לדאוג לרווחה לעובדים שלה, או כמו שאנחנו קוראים לזה בביימי לעסקים - "האושר הארגוני". תוכנית רווחה אפקטיבית מגבירה את הפרודוקטיביות, מייצרת תחושת שייכות, מפחיתה את שיעור העזיבה, מקלה על גיוס כוח אדם איכותי ותורמת גם למיתוג העסק.

איך משפרים את רווחת העובד? כיצד מכינים תוכנית רווחה נכונה? האם אפשר לעשות זאת גם בתקציב מוגבל? ומה הכי חשוב לזכור כשהמטרה היא ניהול מקום עבודה שמח? 4 דקות קריאה ואתם על זה!

רווחת העובדים בארגון

מה זה המושג "רווחת העובד"?

רווחה היא ההרגשה הכללית של האדם. אם תרצו, ה-Well Being שלו. כדי להבין כמה חשובה הרווחה, אפשר לעבור על רשימת 17 היעדים לפיתוח בר קיימא שהכין האו"ם. במסמך הזה, שמוכר בשם SDG (Sustainable Development Goals), חיים בריאים ורווחה הם אחד היעדים, לצד מטרות כמו אפס רעב בעולם, שוויון מלא בין המינים וזכויות אדם בכל המדינות.

גם חברת הייעוץ האסטרטגי המוכרת גאלופ ענתה על השאלה "מהי רווחה?", על בסיס ממצאים של סקר מקיף בכ-150 מדינות. המסקנה של גאלופ: יש חמישה מפתחות חיוניים לתחושה כללית חיובית בחיים, ואחד מהם הוא רווחה בקריירה.


רווחת העובדים בארגון

פרמטרים לרווחת העובדים 

רווחת העובדים מושפעת משורה ארוכה של פרמטרים. העיקריים שבהם הם:

  • בריאות פיזית - סביבת עבודה בטוחה ונוחה, ובמיוחד כשעובדים שעות רבות מדי יום.

  • משמעות - התחושה של כל עובד ועובדת שיש ערך אמיתי לעבודה שלהם.

  • נוכחות - התחושה של העובדים שהמנהלים והבעלים רואים אותם וקשובים להם.

  • איזון - בין עבודה לבין החיים שמחוץ לעבודה.

  • התפתחות - האפשרות להתקדם במקום העבודה, קודם כל מבחינת היכולות המקצועיות ואחרי זה מבחינת התפקידים.

  • שייכות - חיזוק תחושת השייכות למקום העבודה, שמובילה להגברת המוטיבציה, משפרת את רמת שביעות רצון בקרב העובדים, מחזקת את הקשר הרגשי לארגון ויוצרת אושר ארגוני. 


איך משפרים את רווחת העובדים בארגון?

כדי להבטיח מקסימום רווחה לעובדים ולעובדות, חשוב להתייחס לכל הפרמטרים שפירטנו למעלה. לאחר מכן, חשוב להתייחס גם לדברים הבאים: 

  1. ביצוע סקר עובדים - חשוב לבצע סקר בקרב העובדים ולשאול אותם מה חשוב להם. כשארגון עורך באופן קבוע סקרי שביעות רצון, המנהלים יכולים לדעת מה יבטיח מקסימום רווחה לעובדות ולעובדים בחברה. 

  2. השפעת הסקר על ההרגשה הכללית של העובדים - השפעת סקר העובדים בארגון, גורם לכך שהעובדים ירגישו שרואים אותם והם לא שקופים, ושאכפת מהם - וזהו אחד המרכיבים הבסיסיים של רווחה.

  3. תוצאות סקר העובדים כבסיס לבניית אסטרטגיה - המידע שנאסף מאפשר לבנות אסטרטגיה יעילה לשיפור רווחת העובדים והאושר הארגוני. 

  4. רתימת מנהלים - עוד מרכיב חשוב בגיבוש האסטרטגיה המיטבית הוא לרתום מנהלים ומנהלות בדרגי הביניים - גם כי יש להם קשר ישיר לעובדים, גם כי הם מכירים את השטח וגם כדי שתהיה להם מוטיבציה אמיתית לשלב את פעילויות הרווחה השונות בתוכניות העבודה.


מהי תוכנית רווחה וכיצד מכינים אחת? 

כשיש אסטרטגיה מסודרת למקסום רווחת העובדים, אפשר לגזור ממנה תוכנית עבודה מקיפה - תוכנית שנתית, הכוללת את כל הפעולות שמטרתן שיפור רגשות העובדים בכל הסוגיות שחשובות להם.

בתוכנית רווחה יש שני מרכיבים עיקריים: לכידות ארגונית ורווחת הפרט. 

1. לכידות ארגונית 

לכידות ארגונית נועדה לחזק את הגיבוש כדי להבטיח אינטראקציות מוצלחות בין העובדים וכך לחזק את תחושת השייכות שלהם. פעילויות אפשריות הן הרמת כוסית בחגים, ימי כיף, ציון ימי הולדת, הפי האוור פעם בחודש ועוד. כל פעילות כזו גם מגוונת את השגרה ומפחיתה את השחיקה.

2. רווחת הפרט 

רווחת הפרט כוללת מענה מלא לכל הצרכים של העובדים:

  • מסלולי פיתוח מקצועי - הכשרות אפקטיביות, חונכות לתפקידים ספציפיים עם מנטורים מנוסים, יצירת מסלולי קידום מובנים וגם פידבקים מועילים תורמים להתפתחות של כל עובד ועובדת.

  • מציאת דרכים להוסיף גמישות למשרה - מבחינת שעות העבודה, האפשרות לעבוד חלק מהזמן מהבית ועוד, כדי להבטיח איזון מדויק בין עבודה לחיים.

  • משרה מתאימה לעובדים במצבי חיים ספציפיים - נשים אחרי לידה (וגם גברים שרוצים ליהנות מזמן איכות עם התינוק), עובדים שלומדים במקביל ועוד.

  • תמיכה רגשית - דרך סדנאות במקום העבודה (יוגה צחוק, מיינדפולנס) וגם באמצעות שיחות אישיות ותשומת לב לפן הרגשי.

  • מתנות - ביום ההולדת, בחגים, מתנה לילד שמתחיל ללמוד בכיתה א', ואפשר מפעם לפעם גם לתת שי לעובדים כהכרת תודה, תמריץ חיובי על עבודה יוצאת דופן, יצירת מוטיבציה ועוד. 

התוכנית מיועדת להבטיח מקסימום רווחה לעובדים ומפרטת גם מה יתבצע ברמת העובד האחד, מה יתבצע ברמת המחלקה ומה יתבצע ברמת הארגון. לצד גיבוש התוכנית ניתן לתכנן אותה ברמה השנתית, וכך גם ניתן להישאר בתוך מסגרת התקציב ועדיין לקדם במידה ניכרת את התחום החשוב כל כך.


האם אפשר לדאוג לרווחת העובדים עם מגבלה תקציבית?


אמנם בתוכנית הרווחה יש מרכיבים שמצריכים השקעה כספית - ימי כיף, מתנות לעובדים, סדנאות, שעות העבודה שמושקעות בפיתוח ועוד - עם זאת, גם בתקציב מוגבל אפשר לדאוג לרווחת העובדים ולקדם את האושר הארגוני. 

רוב העובדים מאוד מעריכים את ההשקעה באפיקי פיתוח אישי ומקצועי ומתן הזדמנויות לצמיחה ובניית קריירה, זו הסיבה שחשוב להתייחס לזה בתוכנית שלכם, וההשפעה התקציבית על הנושא הזה היא נמוכה.

ה"סוד" הוא קודם כל תוכנית רווחה מפורטת ומדויקת. מינון נכון של כל מרכיב מבטיח את מיצוי התקציב הקיים. בנוסף, אפשר להגיע ליחס עלות תועלת משתלם במיוחד בכל אחד מהמרכיבים של התוכנית, כשמקדישים תשומת לב לבחירתם (למשל, לשלוח מתנות לעובדים עם BUYME - גם מינימום זמן עבודה, וגם מתנות מעולות בכל סכום נתון 🎁).


5 הטיפים של BUYME לניהול האושר הארגוני במקום העבודה


  1. להפתיע - כשהעובדים מקבלים מתנה מוצלחת ביום ההולדת או בראש השנה, הם מעריכים את החברה ומכירים לה תודה. כשהם מקבלים מתנה, השמחה גדולה, על אחת כמה וכמה כשמקבלים מתנה עם פידבק מילולי של המנהל/ת, המאפשר חיזוק התנהגות רצויה בקרב העובד. למשל, כשאתם משמחים את העובדים שלכם באמצעות מתנות ביימי לבחירה, ומוסיפים ברכה בסגנון "רצינו להכיר תודה על המסירות והאחריות הגדולה שלקחת במסגרת הפרויקט האחרון". פידבק חיובי שכזה עשוי, על פי אפקט רזוננס (תהודה), להגביר בעשרות מונים את רמת שביעות הרצון והתחושה החיובית בקרב העובד. 

  2. לרגש - רגש הוא מנוע רב עוצמה אצל כל אדם. כשמתייחסים לעובד לא רק כמי שממלא תפקיד, אלא כאדם, ומתעניינים בו באמת - הרווחה שלו משתפרת מיד, ובאופן משמעותי. את הטיפ הזה אפשר ליישם בכל מייל, בשיחות מסדרון, כשמוסיפים ברכה לביימי של העובדים וגם במפגשים עם המנהלים.

  3. לשתף – רווחה לעובדים מושפעת לא מעט מהיכולת שלהם לבוא לידי ביטוי. לכן כדאי לשתף את העובדים בקבלת החלטות רלוונטיות, ליצור פורומים שבהם יוכלו להביע את דעתם ובאופן כללי, להתנהל בפתיחות שתעודד כל עובד ועובדת להגיד את כל מה שהם מרגישים וחושבים.

  4. לפרגן - כולנו אוהבים לקבל מחמאות, ולכן כדאי גם לפרגן לאחרים. פידבקים חיוביים הופכים את מקום העבודה לשמח ונעים יותר, גם כשהם אישיים וגם כשהם מקצועיים. חשוב להקפיד על פרגונים אותנטיים.

  5. לחייך - חיוכים לא עולים כסף, הם מדבקים, והם משמחים גם את מי שמחייכים אליו וגם את המחייך או המחייכת. עוד כדאי לזכור שחיוכים וחיוביות יוצרים הרגשה טובה גם כשהם מגיעים בצורת אימוג'י 🤗.


bannerr.png
bottom of page