top of page

מתנות ללקוחות וספקים: המפתח לבניית קשרים עסקיים חזקים

הדרך לכיבוש לבם של הלקוחות עשויה להיות פתלתלה למדי – בטח במציאות של ימינו, כשהשפע שקיים בחוץ שופע ביותר, ולכל לקוח יש אפשרויות בחירה וחלופות בלי סוף. מתנות ללקוחות, בהקשר זה, יכולות להוות כלי אסטרטגי של ממש עבור בעלי העסקים; מעבר לכך שהן משאירות אצל הנמענים המצ'ופרים טעם מתוק, הן תורמות לחיזוק החיבור ותחושת המחוייבות שלהם לעסק – וזה, כפי שאתם לבטח יודעים, יקר מפז.

בתי עסק שרוצים לגבש לעצמם קהל לקוחות נאמן ויציב (שזה סוג של כולם, בעצם), צריכים להבין שמדובר במערכת יחסים שדורשת תחזוק תמידי, לשלב זאת בחזון החברה בצורה אסטרטגית, וליישם, כמובן, בהתאם.


אז מה כדאי לדעת רגע לפני? המשיכו לקרוא ונעשה לכם סדר בכל מה שחשוב: מהאפקט ארוך הטווח שיש לנתינת מתנות על הלקוחות והספקים, דרך כל מה שרלוונטי לקחת בחשבון בשלב בחירת המתנות והתזמון, ועד להשפעה של כל אלו על מיתוג העסק. עומד להיות מעניין! שנצא לדרך?


איך מתנות מחזקות את הקשר עם לקוחות וספקים?


יש לא מעט פרמטרים שמביאים לחיזוק מערכות יחסים עסקיות, ובמאמר הזה נתמקד באחד בלבד: מתנות! (אחרי הכל, מדובר במומחיות שלנו 😉)לתת מתנה זו פעולה שטומנת בחובה פוטנציאל להיות חוויה סופר משמעותית, הרבה (הרבה) מעבר למתנה עצמה; זו מחווה מהממת שהיא למעשה דרך להכיר תודה, לבטא הערכה ולהגיד למי שבצד השני – בין אם הלקוח ובין אם הספק – שהוא בעל חשיבות. 

כל אחד אוהב להרגיש שרואים אותו, וכשמדובר בלקוח או ספק, המתנה היא כמו סוג של סטמפה נוספת לכך שהוא בחר נכון עם מי לעשות ביזנס. זה חיזוק והצדקה לקיום מערכת היחסים העסקית, בפרט כשמדובר במתנות שהן בול בפוני – כאלו שמותאמות היטב לתקופה או לו באופן אישי. כן, כמו תמיד, גם במקרה הזה פרסונליזציה is key. בסופו של דבר, היא מעצימה אצל מקבל המתנה את התחושה שהשקיעו בו ובצרכיו זמן ומחשבה, וזה א' - נוגע ללב, ב' - מעצים עוד יותר את החיבור.


מעבר לכך, כמו שכבר הזכרנו – השוק תחרותי. מתנות הן עוד הזדמנות עבור בית העסק לייצר בידול, לבטא ייחודיות ולהיות הברנד הזה שמקפיד להזכיר (ללקוח או לספק) שהוא לא לוקח את הריליישנשיפ איתו כמובן מאליו.


מתנות ללקוחות

כיצד מתנות יכולות לעודד נאמנות בקרב לקוחות וספקים?


חברת Sendoso ביקשה לבדוק את ההשפעה של מתנות על טיבה של מערכת יחסים עסקית. הסקר נערך על רקע המעבר לעבודה מרחוק (קורונה, ריחוק חברתי וזה, מצלצל מוכר?), והנשאלים היו לקוחות וספקים שקיבלו מתנה מחברה כלשהי במהלך השנתיים שלפני. התוצאות, אם תשאלו אותנו, כלל לא מפתיעות. 

קבלו את זה: 

35% מהנשאלים דיווחו שלאחר שקיבלו מתנה מהחברה, הנכונות שלהם להגיב ולשתף פעולה עם פניות (עסקיות) ממנה גדלה; 30% אמרו שהמתנה הגבירה את הרצון שלהם לשתף שוב פעולה עם החברה (אישית או מקצועית); את הנתון הכי וואו שמרנו לסוף: 83% מאלו שקיבלו מתנה מחברה, העידו שזה העצים את תחושת החיבור שלהם אליה

מכך ניתן להבין שלמתנה מותאמת היטב שמגיעה בתזמון הנכון יש השפעה עצומה על שימור לקוחות לאורך זמן וכן על יחסים עם ספקים. מהלך כזה שמבוצע עם מחשבה ונועד לבטא הערכה מצד החברה, הוא בעל פוטנציאל להגביר את הנאמנות של הלקוחות והספקים אליה, ולהביא אותם לרצות להמשיך במערכת היחסים המקצועית. מנקודה כזו, the only way is up.


מה חשוב לדעת כשבוחרים מתנה ללקוח או לספק?


הנה 3 דברים שחשוב לקחת בחשבון בעת בחירת מתנה:

1 – רלוונטיות. מיהו הלקוח או הספק? מה יכול לשמש או לשמח אותו? מהי מהות מערכת היחסים העסקית? מה קורה אצלו, או מהי הדינמיקה ביניכם? אם רוצים לקלוע בבחירת המתנה, צריך לעשות שיעורי בית – זה יבטיח שמקבל המתנה יעריך אותה (ויהנה ממנה) הרבה יותר.

2 – פרסונליזציה. מתנה שמושקעת בה מחשבה היא בהכרח מתנה שווה. היי, מי יכול לעמוד בפני טאץ' אישי? כדי להעצים את האפקט של המתנה, מומלץ לנסות להפוך אותה לכמה שיותר פרסונלית: להוסיף פנייה אישית, לשלוח אותה לרגל נקודת ציון משמעותית עבור המקבל או במועד ספציפי וכיו"ב. 

 3 – איכות. נידלס טו סיי שזו לא מילה גסה. עדיף להתכוונן לתת מתנה מושקעת – כזו שתישמר לאורך זמן, תשאיר רושם עמוק יותר, תהיה מה שיותר שימושית ותשקף את הרמה של החברה בהתאם. (מישהו קרא לנו?)

ככלל, חברה ששמה לעצמה לקדם תרבות ארגונית בריאה תדע להתייחס לנושא המתנות באופן אסטרטגי, וליישם הן באופן פנים-ארגוני והן כלפי חוץ. המטרה היא לגרום למקבל המתנה להרגיש מוערך, לחזק איתו את הקשר ובכך להפוך את החיבור העסקי-מקצועי לממושך יותר.


השפעת מתנות עסקיות על מיתוג החברה


ככלל, מתנות ללקוחות יכולות ואמורות לבטא את ערכי המותג באופן נאמן ככל האפשר. כשזה נעשה בצורה מוצלחת, המותג נתפס כמגובש ואותנטי יותר.כל מתנה שנשלחת ללקוח או לספק, יכולה לשפר גם את נראות המותג (Brand visibility) וגם את ההכרה בו (Brand recognition). או במילים קצת פחות מפוצצות – חברה שמתייחסת לנושא כמו שצריך, מרוויחה כלי עוצמתי שבאמצעותו היא יכולה ליצור (או לשפר) תפיסה חיובית של המותג, ולחזק את הזהות שלו באופן כללי.

ההשפעה הזו באה לידי ביטוי קודם כל בקרב קהל היעד (טיפוח הנאמנות שלו), אבל היא בפירוש לא עוצרת שם; מערכות היחסים החיוביות הללו יכולות להדהד החוצה ולהביא להכרה נוספת במותג גם בקרב לקוחות פוטנציאליים. מעבר לכך, חברה ששולחת מתנות יכולה לייצר לעצמה תפיסה חיובית בתעשייה, כמותג מקצועי המחוייב לשמר קשרים יציבים וממושכים עם הקהל שלו, תוך הבעת הערכה והכרת תודה.


מתי הזמן המיטבי להעניק מתנות ללקוחות ולספקים לחיזוק הקשרים?


בשליחת מתנות כמו בכל דבר בחיים, timing is everything. 

נתחיל עם המתבקש. חגים (ראש השנה, פורים, פסח וכיו"ב) ומועדים חגיגיים (דוגמת יום המשפחה או וולנטיינ'ס) הם ה-זמן לתת מתנה. אממה, כדאי לקחת בחשבון: זה שהתזמון כל כך פופולרי, יביא, ככל הנראה, את המתנה להיות אחת מני רבות שהלקוחות והספקים שלכם יקבלו; הפתרון לכך – להתכוונן להקדים את כולם ולהיות בין השולחים הראשונים. איזה כיף יהיה בשבילם לקבל מתנה מוקדם! זה גם יכניס אותם לאווירה חגיגית וגם יעביר מסר שהחברה שלכם לגמרי על זה.


אפשרות נוספת היא לשלוח מתנות על רקע ימים וחודשים מיוחדים, כמובן בתנאי שהם מתכתבים עם ערכי החברה; למשל, יום כדור הארץ למותג שדוגל בשימור הסביבה, יום הכלב לארגון שידוע בהיותו דוג פרנדלי, ובמקרה של מותג שבא להפיץ שמחה (מכירים כזה? קריצה קריצה) – יום האושר הבינלאומי 😍 

בנוסף, אפשר להשתמש בדאטה שיש לכם ולתזמן שליחת מתנה בהתאם לאירוע משמעותי (יום הולדת, יום נישואין, לידה וכו') או אבן דרך משותפת (יום השנה לעבודה המשותפת עם הספק או שנה מאז המועד שבו הלקוח רכש מהחברה לראשונה). פה לגמרי נכנס אפקט ההפתעה, מה שיכול להעצים את החוויה אפילו עוד יותר.


BUYME for Business: מתנות ללקוחות ולספקים לשימור קשרים ארוכי טווח


כבודן של כל המתנות במקומן מונח (כן, אפילו של העט הממותג שקיבלתם פעם והפסיק לעבוד או הבקבוק התרמי שצובר איפשהו אבק), אבל עם יד על הלב – בסופו של דבר, המתנה המושלמת היא זו שהכי קל ונוח לשלוח, הכי הכי משתלמת, ועושה הכי הכי (הכי) הרבה שמח לנמענים. כבר הבנתם לאן אנחנו הולכים עם זה, נכון? כאן המערכת החדשה שלנו BUYME for Business נכנסת לתמונה! ✨


כמו שכבר אמרנו, מתנות ללקוחות ולספקים, מטרתן קודם כל לעשות להם כיף ולהכיר להם תודה. התחושות הללו מחזקות את מערכות היחסים איתם, מעצימות את תחושת הנאמנות, וצובעות את המותג באופן כללי בגוונים יותר חיוביים. בינינו, אין דרך טובה (ואיכותית) יותר לעשות את כל אלו כמו לשלוחBUYME for Business! חוויה ייחודית, מסעדה מפנקת, טיפול ספא יוקרתי או אולי בכלל שופינג? אתם תחליטו!

לא משנה אם מדובר בכמות ספורה של אנשים או בתפוצה רחבה, אם הם מרוכזים באזור אחד בארץ או פזורים מצפון ועד דרום, אם יש מגוון רחב של גילאים או שוני בסטטוסים – אנחנו כאן עם שפע של אופציות כדי לסגור לכם כל פינה ופינה! אגב, גם מגבלות תקציב לא צריכות להטריד אתכם; במערכת הכל כך נוחה לשימוש תוכלו להזין את הסכום הרלוונטי שעל הפרק, ולראות עם איזה ביימי תוכלו לשמח את הלקוחות והספקים שלכם מבלי לחרוג מהתקציב. 

והכי כיף? שתוכלו לשלוח מתנות בשיא הקלות ובמינימום זמן (5 דקות גג!), לתזמן את מועד השליחה למתי שתרצו (אל תשכחו לקחת בחשבון את הטיפים שנתנו לכם בנושא, כן?), ולחתום עם לוגו החברה וברכה שמתאימה לאיוונט. זכרו שלא כל יום יש ממשק כל כך קרוב עם הלקוחות והספקים, וגם אם כן, הוא בדרך כלל מאופיין בווייב מאד "ביזנסי". ממליצים בחום לנצל את ההזדמנות כדי לתת יחס כמה שיותר אישי, ולהביע – הפעם גם במילים – תודה והערכה מכל הלב, בתקווה להמשך שיתוף פעולה פורה שלכם גם בעתיד ❤️


bannerr.png
bottom of page